zaterdag 8 oktober 2016

bidprentjes of gedachtenisplaatjes van omgekomen mijnwerkers in Limburg

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Als auteur van deze blog zit ik vaak te snuffelen op internet naar allerlei wetenswaardigheden over de bruinkoolwinning.
Ik kom daarbij - wat oneerbiedig gezegd  als "bijvangst" - regelmatig allerlei interessante zaken tegen over de (ondergrondse) winning van steenkool.

Van de week was dat met een aantal bidprentjes, die mijn vader heeft getekend, voor mijn wel iets heel bijzonders.

Serie bidprentjes met tekeningen van Henk Oudejans afkomstig van de hieronder vermelde link naar de site van  het Mijnmuseum "De Koempel" in Waarland

Mijn vader was decoratief tekenaar en heeft niet alleen reclamemateriaal, logo's, boekillustraties, decoraties van verpakkingsmateriaal, tapijtontwerpen en briefpapier getekend. Hij heeft ook veel religieus plaatwerk gemaakt, zoals tekeningen voor kerkboeken of "Missaals" en "Brevieren", ontwerpen voor altaardwalen, koorkappen en kazuifels. En dus ook tekeningen voor bidprentjes, die in de Katholieke kerk als gedachtenisplaatjes voor de overledenen werden gebruikt.

Serie bidprentjes met tekeningen van Henk Oudejans afkomstig van de hieronder vermelde link naar de site van  het Mijnmuseum "De Koempel" in Waarland


Ik was daarom ontroerd toen ik op de site "Glückauf en Mijnmuseum "De Koempel" in Waarland"  bidprentjes van verongelukte mijnwerkers tekeningen tegen kwam, die mijn vader gemaakt heeft.

Dankbaar ben ik ervoor, dat ook mijn vader zo zijn bijdrage heeft kunnen leveren aan het in stand houden van de gedachtenis aan hen, die zijn omgekomen bij hun werk in de Limburgse mijnen.

Titelafbeelding  bij het betrokken hoofdstuk op de site van  het Mijnmuseum "De Koempel" in Waarland






Geen opmerkingen:

Een reactie posten