maandag 16 november 2015

Apocalyps ???

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Tijdens de mij nog steeds fascinerende “internetreis in de bruinkool ” zie ik - toch wel tot mijn ontzetting - met een behoorlijke regelmaat van de klok, dat in allerlei stukjes bruinkoolwinningen geassocieerd worden met de “Apocalyps” en  “Het Einde der Tijden”.  

Bij deze beide laatste begrippen stel ik mij allerlei zeer gewelddadige situaties voor waarin op grote schaal mensen op de meest afschuwelijke manier worden afgeslacht, in vuur worden verteren en meer van dat soort vreselijke gruwelijkheden. Bruinkoolwinningen zijn zowat misschien wel het laatste, waar bij de “Apocalyps” aan gedacht zou moeten worden.

In deze winningen voltrekt – volgens mij -  alles in redelijke rust (en vrede). Ja je hebt er tijdelijk een soort maanlandschap maar - eerlijk gezegd – ook daar zie ik niks geen wreeds en nog minder iets “apocalyptisch” in.  . 
Ik vind  het associëren van bruinkoolwinningen met de Apocalyps en/of Het Einde der Tijden niet alleen buiten proportioneel en storend  maar zelfs geheel ongepast.

Naschrift:
Tenslotte wordt het gebied uiteindelijk – overigens geheel terecht - weer gerecultiveerd tot nieuwe natuur-, landbouw- recreatie-  woon- en leefgebieden gebieden. (Belangrijk is hierbij natuurlijk wel dat voldaan wordt aan een goede schadeloosstelling en begeleiding van de betrokken bewoners maar zelfs dat heeft niets met de Apocalyps te maken.  Zelfs de CO2 hoeft nierbij niet tot het einde der tijden te voeren. Het schijnt zo te zijn, dat de centrales dit gas binnen zeer korte termijn kunnen afvangen). 


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tagebau_Welzow-S%C3%BCd-9453.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten