woensdag 4 november 2015

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Ja ik weet het
Bruinkool als bron voor energie, wordt haast een taboe.
En toch begin ik deze blog over deze verketterde bruinkool

Voor mij is namelijk de bruinkooltechniek zo overweldigend, fascinerend en mooi is, dat ik het genieten daarvan niet alleen maar voor mijzelf wil houden.


Dit zou door Vincent van Gogh bedacht kunnen zijn.


Een week lang zwierven mijn lief en ik in onze vakantie door het Rheinische Braunkohlenrevier om foto’s te maken. Maar ik heb ook die bijna surrealistische en buitenaardse omgeving op mij in laten werken door gewoon rustig op een bankje alleen maar zitten te kijken en te luisteren…..
Weer thuis ging ik wat op internet rondneuzen om wat meer te weten te komen over al die kolossale apparaten en toestanden.  Er volgde een bizarre (digitale) reis tussen “Schaufelradbaggers”, “Selbstfahrende Beladewagens”, Absetzers”, “Sohlen”, “Tagebaugrossgeräte”, ”Förderbrücke” , “Abbau- und Verkippungsseiten etc. 
Deze Duitse benamingen blijf ik in deze blog gebruiken. Niet alleen omdat de bruinkooltechniek hoofdzakelijk ook uit Duitsland afkomstig is, maar ook omdat ik die woorden te mooi vind  om ze te vertalen.

Verwacht geen - om dit woord hier maar te gebruiken - diepgravende beschouwingen. Ik ben geen mijnbouwer en zal dat ook niet (meer) worden.


Omdat de blog nog "onder constructie" is, eerst een filmpje van You-tube





Bron: Baggerfritz: RWE - Schaufelradbagger 255 im Tagebau Inden  film https://www.youtube.com/watch?v=3Jn0XVwSINk )






Geen opmerkingen:

Een reactie posten