donderdag 5 november 2015

Bruinkoolwinning rond 1900

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Bij het zien van al die foto's en stukjes over de "Schaufelradbagger 288" kwam ook nu bij mij weer de vraag op "Hoe ging dat vroeger"? En net als een paar jaar geleden bij de destructie (of "animal rendering") kon ik weer de verleiding niet weerstaan om dat eens te gaan "google-len". In tegenstelling tot de destructie is er over de geschiedenis van de bruinkoolwinning wel genoeg relatief gemakkelijk toegankelijke informatie te vinden.


Dat het rond 1900 "in de bruinkool" hard werken was, is wel te zien op de onderstaande foto's uit die tijd en die afkomstig zijn van het Duitse Wikipedia.
Toen was het niets Schaufelrads, Absetzer of Förderbände: Afgraven, transport en "verkippen" van zowel de kool als de "Abraum" ging volledig met de hand.........


Het werken op en met zo'n "Grossgeräte" van nu zou ik wel met hart en ziel (hebben) willen doen maar dat gegraaf met een spade en het geduw en getrek aan die kipkarretjes lijkt mij aanzienlijk minder..... Des temeer heb ik groot respect voor diegenen, die dat werk wel hebben gedaan. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten