woensdag 20 juli 2016

Tagebau Erlebnis 5: De F60 in Welzow Süd

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Een blog met wellicht een afwijkende vormgeving Ik heb hem nu vanaf een tablet gemaakt 
De twee enorme emmerkettinggraafmachines uit de vorige blog: de Eimerkettenbagger 1507 Es 3750 en de 1508 Es 3750 zijn direct verbonden met de F60.  De F60 is een transportbrug met daarin 9 transportbanden voor het afgegraven deklaaggesteente of "Abraum ". De brug gaat direct van de ontgravingszijde, dwars over de kolengroeve heen naar de andere kant, waar het deklaaggesteente weer wordt teruggestort : de"Verkipping". Hiervoor heeft de brug aan de verkippingszijde een 190 meter lange losarm of "Abwurfausleger ",die het gesteente op drie punten tot een maximale hoogte van 60 meter op de verkippung lost.
Net even binnen de overspanning aan de verkippingszijde heeft de brug aan twee kanten twee draaibare extra losarmen; de "Seitenaustragfoerderer.  Deze twee extra losarmen zijn draaibaar om het deklaaggesteente mooi regelmatig te kunnen afstorten, waardoor er in de groeve,  vlak voor de verkippingspoot van de F60 weer een mooie stabiele onderlaag ontstaat,  waar in een later stadium de rails voor de poot weer komt te liggen.
Een poot van de F60,  de zogenaamde Baggerstuetze  staat dus op de ontgravingszijde, de andere, de Kippenstuetze op de verkippingszijde.
Tussen de beide poten overbrugt de F60 een afstand van ruim 270 meter.  Inclusief de losarm of Abwurfausleger is de F60 in totaal ruim 460 meter lang. Dat is langer dan de Eiffeltoren hoog is.
Natuurlijk zit er in de F60 de nodige beweging en is hij niet star. Zo heeft hij tussen de ontgravingszijde en de verkippingszijde een speling van ongeveer 12 meter. Deze speling is niet alleen nodig bij het verrijden van het geheel maar ook voor het opvangen van de uitzetting resp. Inkrimping ten gevolge van de temperatuurverschillen door het weer.
Al gedurig graven de beide graafmachines in Tiefschnitt (van beneden naar boven ) en in Hochschnitt (van  boven naar beneden ) het gesteente uit de gehele wand weg.  Om deze reden rijdt de F60 samen met de graafmachines op rails langs de afgravingswand. Om er voor te zorgen,dat de graafmachines hun werk kunnen blijven doenen niet te ver van de wand af komen te staan, worden ook de rails door speciale "Gleisrueckwagen" steeds weer in de richting van de wand geschoven.
Ten opzichte van een afvoersysteem met treinen of transportbanden heeft het met zo'n transportbrug afvoeren van het deklaaggesteente het voordeel,dat met de brug deze afvoerover de kortste afstand plaats vindt, namelijklinea recta dwars over de groeve heen van de ene naar de andere kant.
Een F-60 heeft echter ook zijn nadelen.Het werken hiermee is minder flexibel en zowel de kolenlaag als het dekgesteente moeten gelijkmatig zijn afgezet en weinig of geen verstoringen hebben. Tenslotte kan dewinning met een F-60 systeem over het algemeen minder ver worden doorgevoerd en zal/er meerr kool/achter moeten blijven.
#BRAUNKOHLE #LAUSITZ #F60 #ABRAUMFÖRDERBRÜCKE# #Tagebau #Tagebauwelzowsued #Reichwalde 

Aan de verkippingszijde wordt het afgegraven deklaaggesteente op drie verschillende hoogten afgestort 
Tagebau Nochten 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016)

Dwars over de kolengroeve heen 
Tagebau Welzow-Süd 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016)

Storten deklaaggesteente door de F60 in de Tagebau Reichwalde 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016)

Uitstroomopening laatste stortpunt F60 
Tagebau Reichwalde 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016)

Stuts F60 aan de verkippingszijde 
Tagebau Welzow-Süd 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016)

Aansluiting emmerkettinggraafmachine op de F60 
Tagebau Welzow-Süd 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016 )

Eerste stortpunt vanaf de Seitenaustragfoerderer F60 
Tagebau Reichwalde 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016 )

De beide Seitenaustragfoerderer,  waarmee de vorkippe mee wordt afgestort
Ze zijn draaibaar om een regelmatige dumping te krijgen 
Tagebau Welzow-Süd 
( Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016 )

De F60  voert het afgegraven deklaaggesteente direct dwars over de kolengroeve heen naar de verkippingszijde 
Tagebau Nochten 
(Foto Anne-Marie Oudejans mei 2016)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten