Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans
De Eimerkettenbaggers 1307 en 1308
Na de emmerwielgraafmachine (Schaufelradbagger 1519 SRs6300) gingen we weer met de bus een verdieping of “Sohle” lager naar het 20-25 m lager liggende grootste werkniveau het “Hauptarbeitsebene”. Hier staan de volgende reuzen: twee emmerkettinggraafmachines of “Eimerkettenbagger” van het type Es 3750. De E staat voor Eimerkettenbagger en de s voor schwenkbar of draaibaar. Het getal 3750 betekent, dat de inhoud van één graafemmer van deze machine 3750 liter is .
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)
Deze beide graafmachines uit 1990 met de apparaatnummers 1307 en 1308 hebben geen rupsbanden maar staan op rails. Zij zijn direct gekoppeld aan de transportbrug voor de directe afvoer van het afgegraven deklaaggesteente: de Aubraumforderbrücke F-60.
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)
Detail van het onderstel, waarmee de emmerkettinggraafmachine op de rails staat
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)
(Foto: Anne-Marie Oudejans
(foto: Anne-Marie Oudejans: mei 2016)
De momenten, dat wij er waren, waren deze graafmachines buiten bedrijf maar normaal gesproken schraapt de ene machine het gesteente van boven naar beneden weg tot een hoogte van 24-30 meter - afhankelijk van de afgravingshoek. De andere machine schraapt het gesteente van beneden naar boven weg tot een diepte varierend van 23-27 m.
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)
Eén zo’n Es3750 kan per uur 14 000 m3 vast gesteente afgraven. Per etmaal is dat dus 336 000 m3! Dat is dus nog 96 000 m3 meer dan wat de 1519 SRs 6300 of de B288 SRs 6300 in Garzweiler kunnen verzetten.
Foto: Anne-Marie Oudejans
Vlak boven het draagstel van de 1307 Es 3750
Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)
Het verbaasde mij geenszins dat deze emmerwielgraafmachines , die hun afgegraven materiaal direct op de lopende band van de F-60 (waarover de volgende keer meer) lozen”, één van de grootste, zoniet dè grootste graafmachines ter wereld zijn.
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten