zondag 31 januari 2016

Forderbrücken

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Om bij de "kolenlaag" te komen moeten er eerst de bovenliggende lagen gesteente (deklaag of “Abraum)  worden weggegraven en weggezet. Dit laatste kan op meerdere manieren gebeuren, zoals met een speciaal groot soort vrachtwagens of "kippers". In het Rheinische Braunkohlenrevier bij Aken voert men dit afgegraven gesteente met transportbanden eerst naar een soort schakelstation en daarna naar de afzetters of spreiders (Absetzers), die dit materiaal elders weer storten.

Een andere methode werkt met zogeheten (Abraum)Forderbrücken. Dit zijn mobiele transportbruggen, die over de gehele ontgraving heen gaan en zich in zijn geheel kunnen verplaatsen. Aan de ene zijde zijn zij direct verbonden met één of meer graafmachines en aan de andere zijde zijn zij voorzien van een verlengstuk met meerdere afzetters (Absetzer). De bruggen zijn daarbij zo hoog, dat zij totaal geen belemmering vormen bij het verder afgraven van de kolenlaag zelf.

Bron 70 Jahre Forderbrücken in der Lausitz pag. 4

Het gesteente komt bij het afgraven direct via een lopende band uit de graafmachine op de volgende de lopende band, die van de brug, en gaat zo rechtstreeks over de hele ontgraving heen naar de overkant, waar het materiaal via door een laatste (afzet)band  naar en door de afzetters weer gelost wordt. Al in 1924 is men bij Plessa in het oosten van Duitsland met deze werkwijze begonnen.


Deze methode heeft inmiddels geleid tot de transportbrugsystemen van nu. Met  een lengte van ca 300 meter worden deze bruggen wel “liggende Eiffeltorens”. Bij de lengte van de brug zelf plus de hier direct aan vastzittende afzetter van bijna 200 m , kunnen deze in totaal ca 500 meter lange installaties tot de grootste machines ter wereld worden gerekend, als ze al niet de grootste zijn.




Bij deze vergelijking met de Eiffeltoren is de bijdrage van de graafmachines nog niet eens meegerekend
Bron: "Besucherbergwerk F-60"


Bijgaande link geeft toegang tot het document  “70 Jahre Forderbrücken in der Lausitz” dat eind 1994 is uitgegeven door het Lausitzer Braunkohlen Aktiengesellschaft , met daarin uitgebreid de gehele ontwikkelingsgeschiedenis van deze reuzen.


70 jaar "Förderbrücken in het Duitse Lausitz



Bron foto Wikimedia commons.
Forderbrückesysteem van de Tagebau Nochten .Links de (emmer-ketting)graafmachines en rechts het afzetterssysteem
Onder de brug in het midden  doet een eveneens reusachtige graafmachine in de kolenlaag zijn werk.

(Afbeeldingen in deze blog kunnen worden vergroot, door hierop te klikken)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten