Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans
Er werd nog niet echt mee gegraven
Maar....
Er werd nog niet echt mee gegraven
Maar....
Nog voor het begin van onze jaartelling hadden de Grieken en
de Romeinen wielen om water omhoog te brengen. Zij gebruikten dat niet alleen
voor bevloeiing van velden met gewassen. In het Spaanse Rio Tinto gebruikten de
Romeinen gebruikten dergelijke wielen zowel voor het uit hun kopermijn
verwijderen van water en van losgehakt
of ingestort steengruis.
Kort samengevat lieten zij dan ze net zo veel water van de nabije rivier in mijn lopen, dat het gruis ruim onder water stond. Met behulp van de wielen werd vervolgens het gruis samen met water verwijderd.
Kort samengevat lieten zij dan ze net zo veel water van de nabije rivier in mijn lopen, dat het gruis ruim onder water stond. Met behulp van de wielen werd vervolgens het gruis samen met water verwijderd.
Er waren twee typen van deze waterwielen of “tympanons”
Het ene was een geheel hol wiel, dat vanaf de as in radiale
compartimenten was verdeeld. Aan de buitenomtrek had elk compartiment zijn
eigen openingen, waar het water in het compariment kon komen. Vlak bij de as
zaten de gaten, waar het water er in een goot weer uit stroomde. Bij het
vollopen dienden deze gaten voor ontluchting. Van dit type tympnanon kan eigenlijk wel gezegd
worden dat deze een “vol-zell wiel” was. Omdat de losopeningen vlak bij de as
van het wiel zaten, was de maximale opvoerhoogte van zo’n “voll-zell-tympanon” maximaal iets meer dan de halve diameter,
afhankelijk van de afstand van de losgaten tot de as..
De verre voorouder van het Voll-zell schaufelrad: het Voll-zell tympanon
Bron: Evolution of Water Lifting Devices (Pumps) over the Centuries Worldwide Stavros I. Yannopoulos Water 2015, 7, 5031-5060; doi:10.3390/w7095031
Bron: Evolution of Water Lifting Devices (Pumps) over the Centuries Worldwide Stavros I. Yannopoulos Water 2015, 7, 5031-5060; doi:10.3390/w7095031
Bij het andere type wiel was de omtrek voorzien van een
reeks bakken met elk een spleet vormige opening voor zowel het vullen met
water/modder als het weer lossen daarvan. In plaats van aparte bakken kon het
wiel aan zijn omtrek ook zijn voorzien van een afgesloten bakvormige ring met
daarin verdeelschotten. Elk compartiment had in de buitenomtrek ook weer een
opening voor het in- en uitstromen van het water. Dit type zou feitelijk een
“halb-zell” tympanon genoemd kunnen worden. De opvoerhoogte van dit soort
wielen was ongeveer ¾ van de totale diameter, afhankelijk van de afmeting van
een compartiment ten opzichte van de omtrek van het wiel.
Halb-zell
Bron: Duncan: Roman deep vein mining
Bij Rio Tinto zijn van dergelijk halb zell wielen gevonden
met een diameter van 4-6 meter en met 20-24 compartimenten. Bij een
opvoerhoogte van ca 4 meter kon een opbrengst van 19 gallon per minuut worden
bereikt.
Aandrijving gebeurde door slavenBron: Evolution of Water Lifting Devices (Pumps) over the Centuries Worldwide Stavros I. Yannopoulos Water 2015, 7, 5031-5060; doi:10.3390/w7095031
Een slaaf kon gedurende 8 uur per minuut de bovengenoemde “productie” van 19 gallon halen bij een opvoerhoogte van 4 meter.
Wat verder nog was opgevallen, is dat in Spanje de
verschillende onderdelen van dergelijke wielen genummerd waren, hetgeen er
mogelijk op kan wijzen, dat de wielen elders in onderdelen werden gemaakt. Pas
in de mijn werden deze onderdelen aan elkaar gemonteerd. De voorloper van het
huidige “pre-fab werk”??
Geen opmerkingen:
Een reactie posten