Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans
De twee tot dusverre in afmetingen grootste graafmachines
ter wereld, de Schaufelradbaggers B-293 en B-288, staan in de Rheinlandse
bruinkoolwinningen tussen Keulen en Aken. De B-288 graaft al van 1978 eerst in
Tagebau Hambach en later in de Tagebau Garzweiler deklaaggesteente of “Abraum” af. De
B-293 graaft meteen vanaf het begin in 1995 kolen in de 70 meter dikke kolenlaag van
“Hambach”.
Beide apparaten zijn 96 m hoog en rond 250 m lang en ca 45 m breed., waarmee vergelijkbaar met de dom van Keulen.
Beide apparaten zijn 96 m hoog en rond 250 m lang en ca 45 m breed., waarmee vergelijkbaar met de dom van Keulen.
afb. afkomstig van RWE-brochure
Zij hebben elk een graafwiel van 21 meter in diameter met daaraan elk 18 graafbakken. Elke graafbak heeft een inhoud van 6,6 m3. Genoeg dus voor ruim 94 kruiwagens van 70 liter. Ongeveer elke 1,25 sec wordt er zo’n bak geledigd.
Foto. Eigen productie
Per dag (24 uur) kan zo’n machine 240 000 m3 vast gesteente
afgraven, wat overeenkomt met het 30 meter! diep uitgraven van een heel voetbalveld
van 80 bij 100 m.
Foto Wikimedia Commons
Voor de afvoer van deze grond zijn er per dag ruwwweg zo’n 12 duizend vrachtwagens met elk 20 m3 inhoud nodig.
Afb. Eigen productie
Bij een lengte van 12 m per vrachtwagen is dat een file van 144 km. Dat betekent dat de A28 tussen Assen naar Amersfoort helemaal vol zou zijn!
Afb.: Eigen productie
Om van de dik 3,4 miljoen!
kruiwagens van 70 liter maar niet te spreken…..
Afb. eigen productie
Bij deze laatste aantallen is dan nog helemaal geen rekening
gehouden met het feit, dat afgegraven gesteente een (veel) groter volume heeft
dan het oorspronkelijke gesteente, zoals dat in de bodem zit.
In de Lausitz, eveneens in Duitsland, worden veel zogeheten emmer ketting graafmachines of “Eimerkettenbagger” gebruikt. Deze machines lijken veel op onze baggermolens
Met hun een reeks van ca 24 bakken van elk 3,15 m3 inhoud
graaft zo’n machine per dag 288 000m3 gesteente weg. Het voetbalveld van 80 bij
100 m zou dan dus nog 6 m dieper worden uitgegraven, en de file vrachtauto’s
zou met bijna 173 km dus nog 29 km langer zijn
Omdat deze machines daar vaak twee aan twee staan te graven, worden deze hoeveelheden allemaal verdubbeld.
foto: Wikimedia commons
Het aantal kruiwagens, dat weggekruid zou moeten worden durf ik niet eens meer uit te rekenen…….
……………..Dat worden 40-graden-koorts-nachtmerrie achtige
proporties………
Afbeeldingen, en gegevens heb ik onlangs gepresenteerd op
mijn lezing over het Rheinische Braunkohle Revier voor de VVAO afdeling Emmen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten