dinsdag 21 juni 2016

“Erlebnis Aktiver Tagebau” Deel 1

Ing. Anne-Marie T.M. Oudejans

Na een week “bruinkool-van-bovenaf” zijn mijn lief en ik twee keer met “Excursio Bergbautourismus” tot in de kolenlaag van Welzow-Süd geweest. Eén keer gewoon overdag en één keer bij zonsondergang.
De door Excursio als “Erlebnis Aktiver Tagebau” betitelde excursies werden voor mij wel een hele intense belevenis…

Zijn bruinkoolwinningen van bovenaf al onwezenlijk groot; pas toen ik er in stond ervoer ik de werkelijke omvang ervan. In feite heeft er niets een “normale” afmeting Alles is even gigantisch. 

De excursiebus op de enorme vlakte van het nog te ontgraven gebied in de Tagebau Welzow-Süd met rechts de transportband
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)



Vanaf de andere kant van de bus liep de transportband links richting de "Grossgeräte" . De in werkelijkheid reusachtige machines, die ik rood omlijnd heb, lijken vanaf deze plek meer op  DinkyToys
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)


Het begon al toen we uit de bus stapten en ik midden in de haast al schier onmetelijke vlakte van het nog te ontgraven gedeelte stond, waar doorheen een transportband liep. Een transportband, die daar niet veel meer leek dan een streep maar die in werkelijkheid meer dan manshoog is.

De transportband bij "Trichterwagen" van Schaufelradbagger 1519 SRs 6300 met op de achtergrond de F-60
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)


De transportband, die eerst nog slechts een streep was, is meer dan manshoog
(Foto: Anne-Marie Oudejans)



Met zijn breedte van 3 meter is zo’n band net zo breed is als de straat, waaraan ik woon.  De loop van de transportband maakte het voor mijn gevoel nog uitgestrekter. Ergens in de verte zag ik dan de F-60 met een paar van die andere reuzenmachines. De afstand was echter zo groot, dat die – wat oneerbiedig gezegd – eerder op DinkyToys leken . En dan was dit nog maar het gedeelte, wat al voorbereid was om te worden ontgraven. De verkipping is nog vele malen groter…

Ze zijn met hun 3 m net zo breed als een straat in een woonwijk, die transportbanden
(Foto: Anne-Marie Oudejans mei 2016)




Alleen al de afmetingen van het terrein had mij al overmeesterd , waarbij ik binnen de kortste keren al mijn gevoel voor dimensies zowat helemaal kwijt was.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten